Erotiek

 

In het Nieuwe Rijk is een toenemende vrijmoedigheid tegenover seksuele en erotische onderwerpen niet te ontkennen, dit blijkt onder meer uit afbeeldingen op ostraca, beeldjes van mannen met een enorme penis, en zeker uit de Turijnse Papyrus nr.55001, de “oud-Egyptische Kamasoetra”.

Het linkertafereel toont een vrouw gezeten op een omgekeerde kruik. Ze houdt in de hand een spiegel en sminkt zich de ogen. Op het hoofd draagt ze een lotusbloem. De man raakt haar geslachtsdeel aan. Op het middentafereel zit een vrouw op een kruk, haar benen in de hoogte, met de rechterhand masturbeert ze de man. Onder de kruk bevindt zich een sistrum. Rechts een man, met een kruik in de hand, sodomiseert een vrouw op een strijdwagen.

Het is duidelijk dat deze papyrus meer is dan enkel een voorstelling van sexuele handelingen. Het is niet onmogelijk dat hij uit een graf komt en dat deze sexuele voorstellingen van mannen en vrouwen moeten geschouwd worden als “gecodeerde” taferelen die verwijzen naar de wedergeboorte van de afgestorvene.

Hierboven ziet u het Turijnse Papyrus, in een tamelijk beschadigde staat, en hieronder ziet u een tekening die de figuren vervolledigt.



Opgravingen brachten talloze kleifiguurtjes van vrouwen met duidelijk geaccentueerde geslachtsorganen aan het licht. Denkelijk ging het om offergaven van de vrouwen zelf om de goden vruchtbaarheid af te smeken.

 

Links:

Tekening gevonden op de wand van een grot in de nabijheid van de tempel van Hatsjepsoet te Deir el-Bahari. Het vrouwelijk personnage draagt de Klaft (koninklijk hoofddoek) en zou Hatsjepsoet voorstellen die een “beurt” krijgt van haar geliefde architect Senmoet.

 

 

Rechts:

Hatsjepsoet omarmt Amon-Min

Einde pagina, terug naar boven

Bronvermelding:

Joyce Tyldesley: “Hatsjepsoet, la femme pharaon"