Dag 8: Tempel van Esna en
tweede bezoek aan de necropolis van Thebe

vrijdag 20 april

 

Tempel van Esna

Na het ontbijt, bezoek aan de tempel van Esna (tempel van Chnoem) uit de Ptolemeïsche en de Romeinse tijd. De tempel is gewijd aan de god Phnom met de ramskop die aan het begin der tijden op zijn pottenbakkersschijf de mensheid maakte uit het slib van de Nijl. De afbeeldingen in de hypostylezaal dateren van de Grieks-Romeinse tijd en gaan tot aan de regering van Decius in het jaar 250. Let u er even op dat de 24 zuilen verschillende bloemkapitelen hebben, terwijl de schachten een verslag geven van de drie belangrijkste feesten van de stad.

Transit Esna- Luxor

Afvaart van Esna naar Luxor.

 

 

 

 

Bij aankomst te Luxor, lunch aan boord van het schip.

 

 

Na de lunch, tweede bezoek aan de Westbank.

Kolossen van Memnon


détail
waaruit blijkt
hoe "kolossaal"
die kolossen zijn

Deze beelden, 20m hoog, in kwartsiet, stonden voor de ingangspyloon van de nu verdwenen dodentempel van Amenhotep III (18de dynastie). Deze massieve kolossen met een gewicht van ca 700 ton werden over een afstand van meer dan 700 km vanuit de bergen bij Kaïro naar Luxor vervoerd.

Beide zittende figuren worden geflankeerd door Moetemwija, de moeder van de koning (links), en door zijn vrouw Teje (rechts). Op de zijkanten van de koningstroon is de ”vereniging van beide landen” afgebeeld: een ineenstrengeling van de lotusbloem en de papyrusplant, symbolen van Opper- en Neder-Egypte.

De naam Memnon ontstond door verbastering van de (griekse) naam Amenofis die leek op deze van de Griekse held Memnon. Strabo bericht van het “gezang van de Memnon”, elke morgen bij zonsopgang. Volgens de Griekse mytologie was dat een groet van de in de slag van Troye gesneuvelde Memnon aan zijn moeder Eos godin van de dageraad. In feite lag de oorzaak bij een aardbeving in 27 v.C. die de meest noordelijke kolos deed barsten.

Door temperatuurwisselingen en verschillen in de luchtvochtigheid kwam uit de kloof in de borst van het beeld en zingende toon: het gezang van Memnon.

Toen keizer Septimus Severus rond 200 n.C. het gezang van de Memnon kwam beluisteren raakte hij zo onder de indruk dat hij besloot de gescheurde kolossen te restaureren, helaas de ingevoegde steenbrokken “verstikten” de Memnonstem.

Deir el-Medina

Het kunstenaarsdorp Deir el-Medina werd in de 18de dynastie gebouwd om onderkomen te bieden aan de arbeiders die aan de graven in het Dal der Koningen en het Dal der Koninginnen werkten. In deze ommuurde nederzetting woonden gemiddeld 40 arbeiders: steenhouwers, schilders en kunstenaars met hun gezin, in kleine huizen van 5x15m. De voedselvoorziening werd uit Thebe aangevoerd want, in de directe omgeving, was noch water noch landbouwgrond.

In dit dorp vond, onder Ramses III (ca.1160 v.C.), de eerste arbeidersstaking ter wereld plaats wegens achterstallige vergoeding en onregelmatige voedselaanvoer.

In hun vrije tijd werkten de arbeiders aan hun eigen graven die in de berghelling werden uitgehakt. We bezochten het graf van Sennedjem (19de dynastie). Het graf is prachtig beschilderd met religieuze en ambachtelijke taferelen.

 


 

Ook nu nog is Deir el-Medina een levendig kunstenaarsdorp. Hier zien we een albastdraaier aan het werk voor de ingang van het albast-museum.

Onder rechts ziet u schraapwerktuigen liggen in verschillende maten. Het zijn een soort sikkelvormige vijlen waarmee de binnenkant van albasten vazen, al draaiend, uitgeschraapt wordt. Dit wordt heel voorzichtig gedaan, want de vaaswand moet uiterst dun en transparant zijn en toch nog heel blijven. Geduld en veel ervaring zijn absoluut vereist.

Einde pagina, terug naar boven

Bronvermelding: